Rys. 1. Rozdzielacz w położeniu neutralnym
Rys. 2. Rozdzielacz w położeniu roboczym. Skręt w prawo
Rys. 3. Rozdzielacz w położeniu roboczym. Skręt w lewo
Przekładnia kierownicza ze wspomaganiem hydraulicznym stanowi zwarty zespół, składający się z rozdzielacza hydraulicznego, siłownika oraz mechanicznej przekładni kierowniczej śrubowo-kulkowej z zamkniętym obiegiem kulek. Potrzebny do wspomagania olej pod ciśnieniem dostarcza pompa olejowa wysokiego ciśnienia napędzana przez silnik. Zbiornik oleju jest zabudowany na pompie lub może być zamontowany oddzielnie.
Obudowa przekładni kierowniczej A (rys. 1) spełnia rolę cylindra dla tłoka B, którego zadanie polega na zamianie ruchu obrotowego wałka wejściowego C na ruch poosiowy i przeniesienia go na wał główny D. Wał główny ma korygowane uzębienie tak, aby w położeniu środkowym był wyczuwalny wzrost momentu oporowego (niedopuszczalne jest występowanie luzu międzyzębnego w położeniu środkowym).
Regulacji zazębienia można dokonać kilkoma ruchami za pomocą śruby regulacyjnej umieszczonej w pokrywie obudowy przekładni.
W tłoku jest osadzona nakrętka X połączona ze śrubą E łańcuchem kulek. Obracając śrubą, kulki F jednego końca łańcucha wchodzą do prowadnika ku lek, z którego końca są ponownie doprowadzane, tworząc tym samym zamknięty obieg kulek.
W głowie śruby umieszczono prostopadle do osi dwa tłoczki zaworu J i K, które podc.zas obracania kołem kierowniczym wirują w obudowie rozdzielacza wraz ze śrubą oraz wałkiem wejściowym. W tłoczkach zaworu wykonano pośrodku poprzeczny otwór, do którego wchodzą dwa palce zabierakowe wałka wejściowego C. Tym samym utworzono pasowane połączenie pomiędzy tłoczkiem zaworu a wałkiem wejściowym, który ponadto jest połączony ze śrubą poprzez wałek skrętny S.
Pochodzę z Wielkopolski, w 1973 roku ukończyłem studia na Wydziale Maszyn Roboczych Politechniki Poznańskiej. Od 1981 roku prowadzę własną firmę.
Projekt i wykonanie: Crazybeaver.net.